ПІСЛЯМОВА
«…через непрозорі схеми оцінки майна з кишень громадян України витягувалися мільярди гривень» Народний депутат України Міщенко С. Г 
     Перед Вами ЗВІТ про експертну грошову оцінку ринкової вартості Вашої земельної ділянки, який Вам за Ваші гроші складе оцінювач. 
     АНЕКДОТ в тему.
     На роботу влаштовуються математик, бухгалтер і оцінювач. Всім трьом задається питання: "Чому дорівнює 2 додати 2?"
     Математик: "Чотирьом"
     Бухгалтер: "В середньому, чотирьом. Плюс-мінус десять відсотків, але в середньому, чотирьом"
     Оцінювач почувши питання встав, закрив двері на ключ, запнув штори, сів поближче і пошепки запитав: "ОК, чому б ви хотіли, щоб це дорівнювало?"
     Щоб розібратись як стало можливим таке, щоб землю в «Межигір’ї» оцінили в 50 разів дешевше ринкової вартості, треба заглянути за лаштунки «професійної оціночної діяльності». 
     Для початку, давайте представимо, що Ви вирішили продати свою квартиру (дім, гараж, дачу, машину…). Яким чином Ви можете Самостійно визначати ціну об'єкту?
     Правильно! Купите газету з об'явами про продаж (або «сходите» в Інтернет на відповідні сайти) і виберете пропозиції АНАЛОГІЧНІ Вашій квартирі  (дому, гаражу, дачі, машини…) по параметрам (площа, поверх, рік забудови, матеріал стін та інше) та розташуванню.
     Приблизно так.
     Вивчивши пропозиції і скорегувавши їх на місце розташування (тихий центр, «тихий» вагоноремонтний завод тощо), скинувши 5-10% на торг і знайшовши середнє маєте вартість Вашого об'єкту.
     Цей метод визначення ринкової вартості об'єкта оцінки має назву порівняльний підхід і використовується експертами у 100 випадках зі 100! (дивись п. 2.3 Обґрунтування методологічного підходу).
     В Держгеокадастрі сподіваються, що після відкриття ринку землі, цей метод запрацює на всі 100, бо інакше чому його Голова заявляє: "Нельзя сказать, сколько стоит земля, это запрещенный товар"! 
     І не мрійте! Нагадаємо фахівцям Держгеокадастру, які консультували Голову, що у відповідності з розділом III  Постанови КМУ № 1531 від 11.10.2002 р. «Оцінка земельних ділянок, які використовуються як сільськогосподарські угіддя» проводиться ВИКЛЮЧНО через рентннй дохід.
     Так все таки, як нас дурять? 
     В залежності від того, що Вам потрібно – підвищити або занизити вартість об'єкту, оцінювач дає в газету безкоштовних об'яв (або в Інтернет на відповідні сайти) «ліві» об'яви, які в рази знижують (підвищують) ціну аналогів!
     Припустимо Ви хочете взяти кредит в банку під заставу квартири. Ви вивчили об'яви і твердо впевнені, що Ваша квартира сьогодні коштує 45 тис $, а оцінювач (на нього Вам вкажуть в банку) покаже Вам чотири об'яви в газеті, в яких написано, що така сама квартира, тільки в сусідніх домах, продається за 15 тис $. 
      Так само буде і з іпотекою! 
     Спроба дозвонитись за вказаним в об'яві телефоном, як правило, не увінчається успіхом. В кращому випадку почуєте відповідь: «Вже продано!»
     Ці об'яви будуть додані до «Звіту…» і кредит в банку (під заставу квартири або землі) Вам видадуть виходячи з цих реалій. Додумайте далі, що буде, якщо Ви не зможете погасити кредит своєчасно…
     Можна зіграти і навпаки – значно завищити ціну!
     Для тих хто володіє інсайдерською інформацією – купити подешевше, продати Державі (тобто нам з Вами) подорожче. "Как, например, зимняя Олимпиада в Карпатах! Под нее покупались земельные участки, перепродавались, куча родственников замешана. На этом фоне лыжный инструктор меркнет со своим LNG-терминалом". 
     Чи такий ринок землі треба відкривати в Україні!?
     ПРО ЗВІТ 
     Перш за все, звіт повинен бути складений у повній відповідності з формальними вимогами Закону «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» та інших нормативних актів, якими експерт зобов'язаний керуватися (Стандарти оцінки) і на які посилається у своєму звіті. 
     По-друге, мало кому приходить в голову бажання прочитати звіт тоді, коли в ньому 100, а то і більше сторінок. З них 95% тексту нормативно-правових документів, переписаних за допомогою функції «скопіювати - вставити», або аналіз економічної ситуації в Україні. 
     Всякого роду тексти, що містяться в звіті, знаходяться там тільки тому, що оцінювачу це здається за необхідне, оскільки потрібно дотримуватися Стандартів. 
     Насправді витрачаються зусилля, час, папір і тонер в принтері - швидше за все для того, щоб надати видимість наполегливої, тривалої і копіткої праці - текст насичується різними формулами, переписаними з підручників тільки для того, щоб у замовника вкоренилася думка - видатними вченими виконана величезна робота, а неосвіченому замовнику не варто витрачати час на читання, тому що він все одно нічого не зрозуміє. 
     По-третє, в нашому випадку Вас і Державу, цікавить лише одна сторінка, яка називається «ВИТЯГ із звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки», де вказується адреса об'єкта оцінки і думка експертів про те, скільки цей об'єкт коштує. Думка оцінювача є, по суті «приводом для розмов» на тему вартості, наприклад, при кредитуванні, страхуванні або при здійсненні цивільно-правових угод.
     По-четверте, Якщо це лише думка, то експерт спокійнісінько ставить свій підпис під документом за який не несе ніякої кримінальної відповідальності «за неправдиві свідчення»: ні за невідповідності і непорозуміння в звітах, ні за підтасування фактичних даних, ні за арифметичні помилки – ЕКСПЕРТ НЕ ВІДПОВІДАЄ НІ ЗА ЩО!
     Це ж як треба всіх дістати, що 50 нардепів просять КС визнати неконституційними закони "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність" та "Про оцінку землі"
     І в заяву Міністра юстиції України Павла Петренко «Уряд скасував монополію і корупцію(!!!) на ринку оціночної діяльності» хочеться вірити, але не можемо! 
     В Державі залишається велика кількість галявин, де можуть «порезвиться» оцінювачі!
     Чи такий ринок землі треба відкривати в Україні!? 
     Оцінка на сьогодні, за своїм вектором розвитку, не має цінності для суспільства, вона паразит на його тілі! 
     Дітям не можна прищеплювати мрію стати оцінювачем! 
     Там де Оцінка - там корупція, «заказ», демпінг, деградація!
     Це наше оціночне судження!
     ПЕРСПЕКТИВИ
     «Ось вже два роки ми намагаємося лагодити старий будинок, який потрібно не ремонтувати, а розвалити. Тому що ми в одному місці підштукатурили і підфарбували - а воно не тримається, старе під новим відвалюється прогнилими шматками і разом з новою фарбою і штукатуркою, старою та новою, шматками гепається на підлогу».
     Проблеми в «українському будинку» неможливо розв'язати за одну ніч. Однак можна провести деякі відносно "прості" реформи, які - при наявності політичної волі - можуть хоча би щось зрушити в Україні.
     1. Прибрати павутиння по куткам - ліквідувати нарешті довідки як клас, скасувати УСІ платні адміністративні послуги з боку державних органів влади, державних установ, підприємств і організацій. 
     Відмінити будь які обов'язкові оцінки для громадян – береться фіксоване мито чи податок, прив’язані до гектара, квадратного метра, кубічного сантиметра, чисельності мешканців населеного пункту і таке інше. Тобто - ніяких посередників з оцінки майна, технічного стану автомобіля тощо! 
     Адміністративні послуги за будь-якої влади були й залишаються величезною годівницею, за доступ до якої йде вічна війна між державними відомствами, приватними фірмами та окремими чиновниками.
     Адміністративні послуги базуються, як правило, на реєстрах. Сьогодні ніхто не може сказати скільки в Україні ведеться різних реєстрів в електронному вигляді. Майже всі вони носять вузько відомчий характер, нерідко дублюють показники один одного, ведуться фрагментарно, як правило не мають зворотнього зв’язку з органами влади і відомствами, не пов’язані один з одним, сформовані на «золотому» програмному забезпеченні, різному форматі даних і таке інше.
     А для зв'язку між реєстрами чиновники використовують не Інтернет, а громадянина, який за СВОЇ ГРОШІ несе довідку з реєстру №1 для реєстру №2! Від одного чиновника другому чиновнику, які знаходяться через дорогу!!!
     За довідку, яка потрібна не громадянину, а чиновнику, народ платить двічі – спочатку у вигляді податків (з них утримується чиновницька братія, розробляється програмне забезпечення та робляться реєстри), а потім за довідку!!!
     Причому програмне забезпечення реєстрів, в більшості випадків, Державі не належить! 
     Нарешті першим схаменувся Мінфін: «Из-за отсутствия единой базы 60 млрд грн бюджета могут идти на незаконные соцвыплаты»!
     Може це підштовхне Державних мужів замислитись, а яка ж кінцева мета створення усіх цих реєстрів в ЦИВІЛІЗОВАНІЙ Україні?
     2. Вимести сміття та вимити підлогу – ліквідувати податкову міліцію, зменшити кількість Вишів, скоротити кількість чиновників…
     Можливо навіть бухгалтерію!
     Найчастіше потрібні не "хитромудрі", а "елементарні" заходи.
     3. Вимити брудні вікна – скасувати Пільги та Привілеї, зняти депутатську недоторканність та зменшити їх загальну кількість і т.д. і т.п.
Хоч суспільство загниває "зверху", відновлення має починатися "знизу" - з кожного з нас.
СЛАВА УКРАЇНІ!